EEN AUTO IMPORTEREN
Het aanbod aan voertuigen in Nederland is groot, maar wanneer u zeer specifieke wensen hebt is het al snel aantrekkelijker om in het buitenland te kijken. De auto’s zijn in landen zoals Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland vaak beter uitgerust, scherper geprijsd en wanneer een jong voertuig aangeschaft wordt is de fabrieksgarantie ook in Nederland geldig. Het is dan ook niet gek dat er in 2019 een record aantal auto’s geïmporteerd zijn, namelijk 226.717 stuks waarvan 25% een datum eerste toelating heeft in de jaren 2018 of 2019. Dit is een enorme aanwas aan (bijna) nieuwe auto’s en deze trend zal alleen maar stijgen door de gestegen nieuwprijzen in Nederland.


DE AANDACHTSPUNTEN
Dankzij het internet is het zeer toegankelijk om het aanbod in het buitenland op uw gemak te bekijken. Wanneer u de perfecte occasion op het oog hebt is het verstandig om een goed inzicht te hebben in wat er allemaal komt kijken bij de import van een auto binnen Europa.
Allereerst is het belangrijk om na te gaan of de verkopende partij een betrouwbare dealer is, het zal niet de eerste keer zijn dat iemand naar Duitsland afreist en er onderweg, of bij de dealer achter komt dat het voertuig al verkocht is. Daarnaast moet u er zeker van zijn dat de juiste papieren met het voertuig meegegeven worden, deze moeten ten tijde van de import bij de RDW bij het voertuig aanwezig zijn. Eventuele kentekenbewijzen worden daar tijdens de import gecontroleerd en ingenomen. Maar voor het zover is moet er ook nagedacht worden over de transport van het voertuig naar Nederland. Het is in de meeste gevallen wettelijk niet toegestaan om vanaf de dealer terug naar Nederland te rijden met het buitenlandse kenteken en het voertuig aan te bieden bij de RDW.
Ook moet er goed opgelet worden bij de BPM berekening voor de Belastingdienst. Vaak is het niet verstandig om uit te gaan van een BPM berekening op basis van hetzelfde model dat in Nederland verkrijgbaar is. Dit heeft meestal te maken met een verschil in CO² uitstoot waardoor de BPM uiteindelijk hoger uitvalt dan verwacht. Zorg er dus voor dat u alle specificaties van het aan te schaffen model tot uw beschikking hebt voordat u de berekening maakt.
DENK AAN HET TRANSPORT
De enige manier om zelf uw net aangeschafte auto vanuit Duitsland terug te rijden naar Nederland is via een Duits export kenteken, eenmaal bij de grens met Nederland brengt dit enige problemen met zich mee. Het is namelijk niet mogelijk om als Nederlandse inwoner met een buitenlands kenteken en kentekenbewijs te rijden, tenzij er een aanvraag voor vrijstelling BPM gedaan is bij de Belastingdienst. Dit kan in sommige gevallen een proces zijn wat lang duurt, waardoor de auto die u gaat importeren mogelijk al verkocht is.
Een oplossing hiervoor is het eendagskenteken, beschikbaar via de RDW. Zoals de naam al doet vermoeden is het kenteken maar één dag geldig, namelijk op de dag dat het voertuig ook aangeboden wordt voor import bij de RDW. Een strakke planning is dan noodzakelijk en bij enige tegenslag onderweg zal er een nieuw kentekenbewijs aangevraagd moeten worden. Wanneer de auto eenmaal in Nederland is, is het ook verplicht om een Nederlandse verzekering af te sluiten op basis van het eendagskenteken of het chassisnummer van het voertuig.

LAAT UW AUTO IMPORTEREN
Zoals hierboven omschreven komt er nog aardig wat kijken bij een import uit het buitenland en wanneer er van tevoren niet goed is nagedacht over het hele proces is een teleurstelling niet ondenkbaar. Het komt geregeld voor dat verkeerde of niet volledige documenten met het voertuig meegegeven worden waardoor een inschrijving in Nederland niet mogelijk is.
Daarom is het verstandig om na te gaan of het niet beter is om de import uit handen te geven. Dit voorkomt een hoop papierwerk en u bent geen tijd kwijt met het hele import proces. Samen met ons zoekt u uw droomauto uit en wij verzorgen de rest, zodat u zonder problemen spoedig kunt genieten van uw nieuwe auto.

Onze werkwijze:
Een auto importeren uit Duitsland is al vele jaren erg populair. Simpelweg omdat de auto’s uit Duitsland vele malen luxer zijn uitgevoerd en de prijzen fors lager liggen dan bij de Nederlandse merkdealer.
Maar hoe gaat een auto importeren nou precies in zijn werk? Dat laten wij u zien d.m.v. het onderstaande stappenplan.
-
Kennismakingsgesprek
Bamberg Automotive gaat samen met u het gesprek aan, om zo inzichtelijk te maken welke wensen u heeft met betrekking tot uw nieuwe import auto. Hierbij zullen wij u adviseren indien nodig.
-
De zoektocht naar uw droomauto
Na het kennismakingsgesprek gaan wij voor u opzoek naar een import auto met uw wensen. Hierbij zullen wij een top 3 selecteren, die wij vervolgens naar u zullen toe mailen.
-
Onderhandelingen met de Duitse dealer
Na goedkeuring van uw kant zullen wij in onderhandeling gaan met de Duitse dealer.
-
Transport
Wanneer de onderhandelingen succesvol zijn afgesloten zullen wij de auto vanuit Duitsland naar Nederland transporteren.
-
RDW Keuring en BPM
Na aankomst in Nederland zal de import auto ter keuring worden aangeboden bij de RDW. Na de keuring zal tevens de BPM aangifte worden ingediend.
-
Kenteken aanvragen
Na drie werkdagen ontvangen wij een betalingsverzoek m.b.t. de BPM. Wanneer deze volledig is voldaan zal de RDW groen licht krijgen om de kentekens toe te sturen.
-
Genieten van uw droomauto
Binnen 2 weken wordt uw droomauto volledig gepoetst en voorzien van luxe Nederlandse kentekens aan u afgeleverd. Waarna u zorgeloos kunt genieten van uw droomauto!
Voor meer informatie bent u van harte welkom voor een kop koffie bij ons op de zaak! Onderstaand een kleine impressie van de reeds geïmporteerde automobielen.